تحلیل ساختاری رمان قیدار رضا امیرخانی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده زبان و ادبیات فارسی
- نویسنده علی حسین خانی
- استاد راهنما علی اکبر عطرفی محمود بشیری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
هر متنی ساختار ویژه ای دارد و شناخت هر ساختاری در گرو شناخت عناصر تشکیل دهنده ی آن و نیز درک روابط و مناسبات میان این عناصر است. تنها پس از شناخت دقیق ساختار هر متن است که می توان آن را زیر گروه یک نوع ادبی خاص قرار داد. میزان تأثیر آثار داستانی بر جامعه و نقش این آثار در ایجاد آگاهی بر کسی پوشیده نیست. رمان امروزه به عنوان یک شکل رایج برای بیان مسائل هنری و مشکلات جامعه پذیرفته شده و بسیاری از نخبگان و روشنفکران، اندیشه ها و دیدگاه های خود را در قالب این نوع ادبی بیان می کنند. خوانندگان نیز با مطالعه ی این آثار، تجربه های متفاوتی از آنچه در زندگی روزمره برایشان پیش می آید؛ در این نوع ادبی می یابند. آنچه که علاوه بر مطالعه ی این آثار، باید مورد توجه و بررسی عمیق تر و بیشتری قرار گیرد، توجه به شگردها و ابزارهای داستان نویسی مورد استفاده ی نویسندگان و پی بردن به موفقیت و یا عدم موفقیت آنان در استفاده از این شگردها و ابزارهاست. تحلیل و بررسی آثار داستانی معاصر، از جهات گوناگون، از جمله شناخت عناصر داستان، بررسی زبان و اصطلاحات عامیانه و همچنین توجه به فرهنگ و شرایط اجتماعی هر دوره، ضرورت دارد. از آثار داستانی قابل توجه در این زمینه، رمان های رضا امیرخانی نویسنده ی توانای معاصر است. این پایان نامه به بررسی و تحلیل ساختار و عناصر داستانی در رمان "قیدار" می پردازد.
منابع مشابه
شگردهای آشناییزدایی در رمان بیوتن (رضا امیرخانی)
در این مقاله شیوههای آشناییزدایی و هنجارشکنی رضا امیرخانی در رمان بیوتن به روش توصیفی ـ تحلیلی، بررسی شده است. با آن که معمولاً ساحت رمان به این کارکرد زبانی کمتر توجه نشان داده است، نویسنده بیوتن از معدود نویسندگانی است که با آگاهی از تأثیر این شیوه بر مخاطب، از آن به خوبی سود برده است و فراهنجاری زبانی بیشترین سهم را در آشناییزدایی رمان بیوتن دارد، اگر چه فراهنجاری نوشتاری و معنایی نیز جای...
متن کاملنقدی بر دو رمان از رضا امیرخانی
داستانهای دفاع مقدس اکثراً با زبانی واقعگرایانه و به دور از تکلّف، در شرایط بحرانی جهت برجسته کردن ارزشهای انسانی و تقویت روحیه ایثارگری نوشته شدهاند. بعد از عصر دفاع مقدس، بتدریج دوران گذار از داستانهای رئالیستی به داستانهای تلفیقی( تخیّلی و واقع گرا) فرا می رسد. از این رو دهه هفتاد و هشتاد، توجه اهل قلم به خیال پردازی و ایجاد فضای ذهنی انتزاعی بر اساس آفرینشهای ادبی و هنری معطوف میگردد. ...
متن کاملبررسی و تحلیل عناصر داستانی در رمان های رضا امیرخانی
چکیده: سابقه داستان نویسی نوین در ایران به دوره مشروطه برمیگردد؛ زمانی که ایرانیان فرنگ دیده داستانها و رمان هایی را از زبانهای بیگانه ترجمه کردند. از آن پس داستان نویسی نوین، اصول و عناصر آن در ایران مورد توجّه واقع شد. امیرخانی یکی از نویسندگان موفّق سالهای اخیر است که با استفاده از شیوههای نو داستان نویسی، توجّه عمومی را به خود جلب کرده است. در پژوهش حاضر، عناصر داستانی آثار امیرخانی بررسی...
متن کاملبررسی سبک شناسانة رمان «ارمیا» اثر رضا امیرخانی
سبک در هنر داستاننویسی به مانند سبک در سایر انواع ادبی، فراهنجاری در زبان است که نظام خاص احساسات و اندیشههای نویسنده و شیوة شخصی او را در نگریستن به جهان نمایش میدهد. در دوران معاصر، سبکشناسی اگرچه همانند گذشته مورد استفاده قرار میگرفته؛ امّا از لحاظ کاربرد زبانی و ویژگیهای ادبی دچار تغییر و دگرگونیهایی شده است که نویسندگان معاصر را همچون گذشته صاحب سبکی شخصی ساخته است. سبک خاصی که امیرخ...
متن کاملتحلیل و بررسی رمان«از به» رضا امیرخانی بر اساس الگوی کنشگرای گرماس
رمان «از به» رضا امیرخانی سرگذشت شخصیتهای یک روایت است که به شکل 47 نامه از طرف عدّهای از شخصیتهای داستان به گروهی دیگر از شخصیتها فرستاده میشود. این رمان به دلیل ساختار منحصربهفرد خود از منظر شکلگیری روایت و شخصیتپردازی، اثری درخور توجّه و قابل تأمّل است. رضا امیرخانی این رمان را در سال 1380 با موضوع دفاع مقدّس خلق کرده است. الگوی کنشگرای گرماس بهعنوان محمل تحلیل این روایت میتواند با نگر...
متن کاملبررسی و تحلیل مکتب اکسپرسیونیسم در رمان «ارمیا» از رضا امیرخانی
هنر قرن بیستم را به گونهای عام اکسپرسیونیسم نامیدهاند که در سالهای جنگ جهانی اول به اوج خود رسید. در این مکتب نویسنده برآن است تا احساسات درونی خود را در پاسخ به واقعیت بیرونی منعکس کند. هسته مرکزی داستانهای اکسپرسیونیستی انسان است. انسانی که در جستوجوی بهشت گمشده خویش، در مقابل ظلم و تجاوز میایستد. این مبارزه و پایداری میتواند آثار اکسپرسیونیستی را تحت عنوان ادبیات مقاومت قرار دهد. رضا ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده زبان و ادبیات فارسی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023